esmaspäev, 5. aprill 2010

Huvitavat aedviljadest

Kas teate, et:

* naerist külavati suuga? Seda seepärast, et naeri seeme on väga pisike ja käega praltiliselt võimatu seda korralikult külida. Kuigi ka suust seemnesülitamine nõudis pikaajalist harjutamist ja naeriseemnesülgamise meistrid olid väga nõutud ja lugupeetud rahva hulgas.

* Mark Twain nimetas lillkapsa kapsaks, kes on lõpetanud kolledži. Brokkolit nimetavad ameeriklased kapsaks, kes on ülikooliharidusega.

* aedviljadest konserveeriti esimesena hernes.

* 18.saj Inglismaal oli kurk haruldane, arstid "võistlesid" omavahel, kes millise kurgi halva mõju inimesele leiab - ühed arvasid, et kurk on mürgine, teised jälle, et kurk on organismi jahutav ja tekitab külmetushaigusi

*tomatit peeti aga tõesti mürgiseks, näiteks Taanis 1774.a. välja antud Aedniku Käsiraamatus kirjutati: " Tomativiljad on väga kahjulikud, sest need, kes neid sööb, läheb hulluks." Ka Venemaal nimetati pikka aega tomatit "hullumarjadeks"

*alates 1991. a. peetakse EL-s porgandit puuviljaks. Mitte üheski dokumendis ei tohi porgandit mainida juurviljaks või aedviljaks, sest Portugal otsustas jätkata porgandikeedise tootmist ja eksporti, aga euronõuded keelavad keediseid teha millestki muust kui marjadest ja puuviljadest.
Eks peab vist siis kõrvitsa aedviljast marjaks või puuviljaks nimetama - mina rikun jämedalt euronõudeid, keedan ju enamus ploomi-, mustsõstra-, tikrimoose koos kõrvitsaga :)

*kõige külmakindlamaid söögi- ja ravimtaimi on Cochlearia officinalis, kes kasvab kogu Jäämere äärsel kaldal ja tema teisendid (Gröönimaal Cochlearia groenlandica, Tšukotkal Cochlearia fenestrata) on võimelised õitsema isegi kuni -40 pakasega.

4 kommentaari:

Köögikata ütles ...

Nii põnev lugemine! seda viimast taime lausa googeldasin, polnud enne kuulnudki.
Aitähh, jälle targem! :o)

MUHEDIK ütles ...

Jaa, seda loetelu võiks ju lõpmatuseni jätkata. Mõtle kui kaua kasvatati kartulitki Euroopas vaid ilutaimena:D

Tahtsin ka eelmisse postitusse komm-i kirjutada, aga ei lastud:(

Ma arvan, et igal, kes aiaga tegelenud, on sääraseid lugusid pajatada. Meie kõige kurvem juhus oli siis, kui veel vikatiga seda võsa niitsime ja ega neid sääraseid masinaid nagu praegu ju polnudki. Olin just istutanud ühe `Rubinovaja` pihlaka ja ütlesin mehele, et ole seal ettevaatlik, ta säärane pisike. Vastuseks sain, et ega ma pime pole ja järgmise kaarega maandus mu jalge ette jalalt mahalõigatud puuke. Sinu pojeng vähemalt taastub, minu puu....:((((
Ise olen ka paari enamvähem sinumoodi totrusega hakkama saanud:DDDD

elfriide tramm ütles ...

prantslased teevad sibulamoosi ka

deia ütles ...

lahe lugemine:D

Eelmisele postitusele ei saanud ka mina kommentaari kirjutada miskipärast - aga jah olen minagi neid apsusid teinud. Nii lohakusest, tähelepanematusest kui ka lollusest ja rumalusest. aga inimene pidavat ju kogu elu õppima :D